هابل قلب راه شیری رانشانه گرفت!
 
wellcom to my blog
درباره وبلاگ
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
یک شنبه 24 مهر 1390برچسب:, :: 17:4 ::  نويسنده : n

 

هابل قلب راه شيري را نشانه گرفت

 تصوير جديدي كه دوربين فروسرخ و طيف نگار NICMOS تلسكوپ هابل به ثبت رسانده است، شفاف‌ترين و واضح‌ترين تصويري است كه تا به حال از قلب كهكشان راه شيري ثبت شده است

به گزارش خبرگزاري مهر، در اين تصوير گروهي از ستاره‌هاي عظيم كه به تازگي كشف شده‌اند، مقادير زيادي از گازهاي داغ كيهاني و در حدود 35 هزار سال نوري مربع از فضا در تركيبي از عكس‌هاي مختلف ديده مي‌شوند.

واضح است كه اين تصوير تنها بعد زيبايي شناسانه ندارد، مركز كيهاني به واسطه گازها و غبارهاي كيهاني موجود از ديدن انسان پنهان است، اما دوربين فروسرخ هابل مي‌تواند از ميان اين پرده ضخيم گازي چهره واقعي مركز كهكشان را آشكار كند، جزئي‌ترين ذرات درون آن را نمايش داده و بر روي ساختارهاي متنوع و فرايندهايي كه در هسته كهكشان در حال وقوع‌اند متمركز شود.

به اين شكل مركز كهكشان به آزمايشگاهي تبديل مي‌شود كه اخترشناسان مي‌توانند در آن به مشاهده و تحليل رويدادهايي كه نه فقط در كهكشان راه شيري، بلكه در ديگر هسته‌هاي كهكشاني در سرتاسر جهان هستي در حال وقوع‌اند بپردازند.

 

نور پس زمينه سرخ رنگ به واسطه گاز هيدروژن يونيزه شده ايجاد شده است كه با وجود اين رنگ هنوز مي‌توان تعداد زيادي از ستاره‌هاي عظيم را در سرتاسر تصوير مشاهده كرد، يافته‌اي كه براي اخترشناساني كه تصور مي‌كردند ستاره‌هاي عظيم در مركز كهكشان متمركز شده‌اند جديد به شمار مي‌رود.

 

 

 

اگر در اين تصوير دقيق‌تر نگاه شود مي‌توان ابرسياهچاله عظيمي را كه در مركز كهكشان قرار دارد مشاهده كرد كه توسط حلقه‌هاي مارپيچي گازهاي كيهاني احاطه شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 89
بازدید کل : 3152
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1


<-PollName->

<-PollItems->